close
تبلیغات در اینترنت
معلم با سابقه اول دبستان در ستارخان

تدریس خصوصی اول دبستان

تدریس خصوصی اول دبستان توسط دبیران رسمی آموزش و پرورش، با کمترین هزینه بهترین معلم خصوصی را به منزل شما میفرستیم

براي اطلاع از آپدیت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

جستجوگر پیشرفته



نقش معلم در آموزش دانش آموزان دیر آموز

ویژگی های شناختی دانش آموزان دیرآموز :

- در درک مفاهیم یادگیری مطالب، کندتر از متوسط شاگردان کلا س هستند

- در تشخیص روابط پیچیده ضعیف اند

- از درک مفاهیم انتزاعی عاجزند

- برای یادگیری مطالب درسی به تمرین بیشتری نیاز دارند

- دامنه معلومات عمومی آنان نسبت به همسالا ن خود محدودتر است

- نسبت به همسالا ن خود خزانه لغات محدودتری دارند و از دستور زبان ساده ای که ویژه دانش آموزان کوچک تر است استفاده می کنند

- در خواندن و فهمیدن کتاب های درسی با مشکل مواجهه اند

- در انجام تکالیف درسی معمولا دو تا سه سال از همسالا ن خود عقب ترند.

 ويــژگـي هاي نگــــرشــي و عاطفــي كــودكان ديــرآموز:

نگرش كودكان ديرآموز به مدرسه و تحصيل معمولاً منفي است. تعداد غيبتهاي آنان بيشتر است و در بسياري از موارد از سوي معلم و همكلاسان خود طرد مي شوند. اين نگرش منفي نسبت به كودكان ديرآموز در كلاسهاي سوم تا پنجم بيشتر است شايد به اين دليل كه آنها مشكلات سازگاري بيشتري دارند. گاهي اين دانش آموزان تعارضهاي اجتماعي خود را به شكل پرخاشگري نشان مي دهند چرا كه در هنگام مواجهه با بحرانهاي بين فردي و شخصي، سازوكارهاي ناكارآمدي براي مقابله در پيش مي گيرند. ديرآموزان انگيزه تحصيلي بالايي ندارند و همين امر موجب درماندگي و نا اميدي و پايين آمدن عزت نفس آنها در مدرسه است. تجربه شكست مكرر در كلاس، فقدان هدف براي آينده، نگرش منفي همكلاسان و روشهاي نادرست آموزش، رشد انگيزه تحصيلي اين كودكان را به شدت كاهش مي دهد. اين كودكان از مشكلات رفتاري خود آگاه نيستند و نمي توانند عواطف خود را به طور مناسب ابراز كنند.

 ويــــژگي هاي خانوادگـــــي كـــــودكان ديـــــرآموز :

وضعيت خانوادگي كودكان ديرآموز فرق چنداني با خانواده هاي كودكان ديگر ندارد . اما اين احتمال وجود دارد كه اين خانواده ها متعلق به طبقه اجتماعي و اقتصادي پايين تري باشند. مسائل مربوط به اعتياد و شيوع بدرفتاري با كودك همانند خانواده هاي ديگر است. تعداد فرزندان و محيط فرهنگي فرق چنداني با خانواده هاي ديگر ندارد. كودكان ديرآموز و خانواده هاي آنان بيشتر از سايرين درگير مشكلات جسمي خاص نيستند.علي رغم مشابهت هاي فوق ، به نظر مي رسد كه تفاوتهايي هم وجود داشته باشند.

والدين كودكان ديرآموز در ارتباط با نگرش نسبت به فعاليتهاي شناختي با والدين ديگر تفاوت دارند: اين والدين فعاليتهاي هوشي و شناختي قبل از ورود به مدرسه را براي كودكان خود مهم تلقي نمي كنند. آنها به نتايج و نمرات فرزندان خود در مدرسه علاقه دارند اما شيوه كمك آنها به كودكانشان واقعاً كارآمد نيست. طعنه زدن، سرزنش كردن، تنبيه و مقايسه بين اين كودك با ساير كودكان در اين خانواده ها به فراواني ديده مي شود. اين والدين سطح هوش كودكان خود را بيشتر از آنچه كه هست برآورد مي كنند و مشكلات رفتاري و سازشي آنها را نمي پذيرند يا درك نمي كنند. آنها حاضر به پذيرفتن اين واقعيت نيستند كه كودك آنها ديرآموز است و تلاش مي كنند كه بر مشكلات فرزند خود سرپوش بگذارند.

چه بايد كرد؟ مسلم است كه كار با دانش آموزان ديرآموز بايد به دور از نگرش منفي و تعصب صورت بگيرد. بايد اين نگرش در جامعه آموزشي و خانواده ايجاد شود كه ديرآموزان متعلق به جامعه عادي هستند و استثنايي تلقي نمي شوند. به عبارت ديگر، اگر يك كودك ديرآموز در نظام آموزشي تعليم درست نبيند و سرانجام با برچسب استثنايي وارد مراكز ويژه شود نشان دهنده ناكارآمد بودن روش آموزشي است.

والدين بايد نقش خود را به عنوان معلمان طولاني مدت كودك بپذيرند و پذيرفتن اين نقش مستلزم آن است كه بين خانه و مدرسه همكاري و ارتباط بيشتر و فعالتري ايجاد شود. بنابراين معلمان اين دانش آموزان بايد آموزش مناسب و دوره هاي مربوط را بگذرانند و داراي شناخت كافي از كودكان و نحوه ارتباط با خانواده هاي آنان باشند. از سوي ديگر به نظر مي رسد كه در آموزش و پرورش شناخت كافي از كودكان ديرآموز وجود ندارد و پي گيريهاي لازم در مورد ديرآموزان صورت نمي گيرد.

کودکان ديرآموز در کلاسهاي عادي:

اگر در کلاسی دانش آموز دیر آموز وجود داشته باشد، معلم بايد در مورد اين کودک با روانشناس يا مشاور مدرسه گفتگو نمايد تا بتواند اين کودکان را بهتر تحت آموزش قرار دهد.
در هر کلاس که ۳۰ تا ۴۰ دانش آموز دارد، به طور ميانگين ۱ تا ۴ دانش آموز با ويژگيهاي گفته شده وجود دارد معلم بايد اصول اصلي کار با اين کودکان را بداند که عبارت است از:
- معلم بايد ويژگيهاي فردي کودک را در نظر بگيرد.

- معلم بايد در کلاس به کودک کمک کند تا دراندازه و سطح خودش آموزش ببيند.
- مطالب درسي بايد بيشتر تکرار شود و مدت زمان يادگيري و آموزش درس جديد با فاصله بيشتر برنامهريزي شود. مدتي که طول ميکشد تا يک کودک ديرآموز همانند يک کودک عادي يک سال درسي را به پايان برساند، يک سال و نيم است.

- کودک ديرآموز احتياج به انگيزه براي تمرين (مشق و تکاليف) دارد. اما تمام اين روشهاي انگيزشي به يک نوع نيستند و آموزگار بايد نبوغ خاصي براي آموزش به کودک به کار بندد.
- آموزگار براي تدريس از مسائل عيني و محسوس کمک بطلبد تا بتواند موقعيت آموزشي محسوسي را براي او فراهم کند.

- کودک ديرآموز براي رسيدن به ايده آلهاي آموزشي نياز به تحسين و تشويق دارد. از قبيل: جوايز متفرقه، ستاره روي دفتر، يک اسباب بازي، نوشتن نامش با گچ رنگي و خلاصه تحريک کردن علاقه هایش.

-آموزگار بايد به کودک کمک کند تا به فعاليتهايش به عنوان يک چيز با ارزش بنگرد و هر فعاليت و تلاش کودک در ارتباط با موضوع تدريس از جانب معلم مورد احترام قرار گيرد.

- داشتن ظاهر مناسب به کودک کمک ميکند تا بهتر مورد پذيرش در جامعه باشد.

- از اين کودکان بايد برنامه ها و هدفهاي کوچکتري را انتظار داشته باشيم.

- موضوعات درسي مدرسه هاي رسمي بايد در آموزش به اين کودکان با تأخير به کار گرفته شوند تا زمانيکه کودک براي پذيرش آنها آماده ميشود از آن جايي که کودک ديرآموز تقريبا 2ً سال از کودکان هم سن خود از لحاظ آموزشي عقبتر است ما بايد انتظار داشته باشيم که او با کودکان کوچکتر از خود در يادگيري برابري نمايد.

- رسيدن به موفقيت و پيشرفت تحصيلي براي کودک ديرآموز منوط به داشتن طرح و برنامه ريزي صبورانه و راهنمايي متفکرانه در طول دوره آموزشي است.

- تکرار يک دوره کلاسهاي پيش دبستاني (آمادگي) براي کودک کندآموز مفيد و با علاقه خواهد بود.
زيرا بيشتر کودکان از دوره آمادگي لذت خيلي زيادي ميبرند و اين نکته براي خانوادههاي اين کودکان جالب توجه است که گماردن آنها در چنين شرايط کلاسي به توسعه يک سري از تواناييهاي کودک کمک مينمايد. و در نهايت اين کودکان احتياج به همکاري دارند هرچند که اگر خودشان اين همکاري را نخواهند. اگر کودک ديرآموز بعد از ۲ سال در يک مدرسه عادي پيشرفتي حاصل نکرد و بهره اي نبرد، بايد او را به يک کلاس ويژه کودکان استثنايي انتقال داد.

 سازگاري تحصيلي:

براي کودکان ديرآموز ي که در کلاسهاي عادي مشغول به تحصيل هستند برنامه هايي را جهت سازگاري تحصيلي بايد رعايت و اجرا کرد از جمله:

- تأخير در تکاليف مدرسه و توجه بيشتر و اهميت بيشتر برآموزش پيش دبستاني

- توجه مکرر و مداوم در مدرسه

-  تکرار مراحل آموزشي

-   تکرار نشست ها با خانواده کودکان

-   نياز به معلم کمکي (خصوصي) در صورت لزوم در منزل

آموزش کودکان ديرآموز

آموزش به کودکان ديرآموز مانند آموزش به کودکانی است که نارس در رشد عقلي يا تجربي هستند و کودکان ديرآموز مي توانند ياد بگيرند به شرط آن که معلم تمهيدات و برنامه هاي زير را به کار ببرد:

- به کار بردن واحدهاي کوچکتر در آموزش.

- به کار بردن تعاليم عيني و محسوس استفاده از حواس مختلف بينايي، شنوايي، لامسه بويايي.
- به کار بردن راهنماييهاي ويژه و تعيين توصيه هايي که کودک درک و دريافت نکرده است.
- به کار بردن مراحل انگيزش بيشتر و مرور کردن.

- در نظر گرفتن وقت و زمان بيشتر براي کامل کردن کارها (اتمام فعاليتها).

- به کار بردن وسايل صوتي - تصويري بيشتر و تجهيزات ديداري و شنيداري در کلاس.

- نظارت و رهبري بيشتر.

- انگيزش بيشتر که معمولاً توسط اسباب بازي و..... حاصل ميشود.

- کاربرد فوري آموزش و ارتباط دادن آن به چيزهايي که براي کودک مهم است.

- گوناگوني و تنوع بيشتر در به کارگيري اسباب و وسايل تحريک کننده.

- تأکيد برمقادير پيشرفت و موضوعات اجتماعي و ارتباطي، وقتي که با آموزش واقعي مواجه مي شويم.

- به کارگيري تعداد بيشتري از پاسخ هاي دانش آموزان در امر آموزشي.

- کاربرد مسائل احساسي و هيجاني در فعاليتها، نمايش، حرکات براي هماهنگي چشم.

- جايزه و پاداش براي کساني که اندکي تلاش براي نيل به توصيه ها را به کار مي بندند.

- فراهم کردن شرايط براي تجربه بيشتر.

کودکان ديرآموز به وقت بيشتر، تشويق بيشتر، و انگيزش بيشتر نياز دارند و بهتر ين معلم کسي است که نقاط ضعف آنها را بيابد و تشويق کند و به آنها در زندگي کردن با ضعفها وناتواناييهايشان کمک کند.
 تطبيق و سازگاري در دستورات خواندني

از آن جايي که خواندن و نوشتن براي هر فردي نقش بسزا و مهمي در جامعه دارد. براي کمک به خواندن کودکان ديرآموز چند پيشنهاد داريم.

- به تأخير انداختن دستورات و درسهاي واقعي براي کودک تا زمانيکه او به وضوح آماده باشد.
- معرفي مراحل مختلف خواندن به آرامي و با سرعت کمتر نسبت به کودکان هم سن خودش.

ـ انتخاب با دقت مواد خواندني با توجه به توانايي و علاقه کودک.

ـ براي آموزش از دورههاي درسي کوتاه مدت و مکرر استفاده شود.

- تأکيد برروي فعاليتهاي خواندني و خواندن درسها.

ـ تنوع در آموزش و استفاده از مدلها و وسايل متنوع براي خواندن (خواندن با نوار ضبط صوت و...).

- استفاده از کارت کلمات، باز با لغات، شنيدن صداهاي مختلف، تشخيص لغات و... .

- به کودک کمک کنيد تا پيشرفت خود را ارزيابي کند.

- به گونهاي درس را بخوانيد که هماهنگ با سطح خواندن کودک باشد.

- از او بخواهيد تا با آرامش درس را بخواند و صدايش را در نوار ضبط صوت پر کنيد تا به صداي خود گوش فرادهد.

ـ مطالب و مواد خواندني را به طور مرتب مرور کنيد ولي سعي کنيد مواد خواندني جالب باشد از قبيل داستانهاي نمايشي.

- خواندن را با مطالبي آغاز کنيد که کودک به آنها علاقمند است مثل داستانهاي مربوط به خانه و.... .

- با درست کردن علائم و نشانههايي ويژه به کودک در خواندن کمک کنيد.

- تجربه، کودکان را پربار ميکند. غالباً کودکان تجربه کمي در به دست آوردن معاني به صورت چاپي دارند.

- از آنها انتظار زيادي نداشته باشيم و کوچکترين پيشرفت در آنها براي ما موفقيتي بزرگ باشد.
- درهنگام خواندن براي گم نکردن خط از يک خط کش در زير خطي که ميخواهد بخواند استفاده ميکنيم و به مرور که خط را گم نکرد خط کش را برميداريم.

ـ تأکيد کنيم که خواندن بايد ريتم و آهنگي ملايم داشته و به مکثها و توقفها توجه داشته باشد.

در پايان بايد اذعان داشت که در کار با کودکان ديرآموز ، تلاش کنيد و هميشه به خاطر داشته باشيد که آنها مسئول کمبود توانايي يادگيريشان نيستند و سعي کنيد آنها را به حرکت درآوريد و براي هر تلاشي پاداشي قائل نشويد.

نتيجه گيري:

          اولين قدم در مورد كودكان دير آموز؛بايد به دور از  هر نگرش  و تعصب منفي باشدزيرا دير آموزان متعلق به جامعه ي عادي هستندو استثنايي تلقي نمي شوند.اگر يك كودك دير آموز در نظام آموزشي  تعليم درستي نبيندبا برچسب استثنايي وارد مراكز ويژه مي شود و نشانه ي  ضعف در كارآمدي نظام آموزشي است.

پيشنهادات:

۱- خانواده ها به طــور موثــر با معلم همكاري كــرده و معلم از اين همكاري استقبال كند.

۲- اين كودكان در كلاسهايي قــرار بگيرند كه داراي دانش آموزان كمتــري باشد.

۳- معلم به آموزش انفرادي بپردازدو بتدريج كودک را درگيرفعاليتهاي گروهي و تدريس جمعي نمايد.

۴- پيشرفت اين كودكان به صورت هفتگي ثبت و در صورت نياز از وجود يك مشاور كمك گرفته شود.

۵- فعاليتهـــاي يادگيـــــري به صـــورت گام به گام و از ساده به مشكـــل و با حجم كمتـــــري انجام شود.

۶- تدريس با تكـــــرار بيشتــري همــــــراه باشد و از بيان لفظــــــي خود دانش آموز استفاده شود.

۷- در مورد پاسخهاي درست و نادرست بازخورد فــوري و همــراه با توجه، تحسين، تشويق و البته در صورت لــزوم از تنبيه خفيف استفاده شود.

۸- به كــودكان كمک شود كه هـــرچه زودتـــر به مرحله عمليات عينــي بــرسند.

۹- بـر روي پيشرفت تــوجه و رشد مهارتهاي كلامــي كودكان كار شود.

۱۰- مهارت آمـوزي مورد توجه قرار بگيرد. از آنجايي كه تقريباً 13% دانش آموزان مدارس عادي ديرآموز هستند، رسيدن به اهداف فوق نيازمند آن است كه يك دوره آموزشــي براي معلمان دوره ابتدايي در نظر گرفته شود و يك كميته تخصصي بر عملكرد مدارس نظارت داشته باشد.

۱۱- اگــر كودكان ديرآموز در همان كلاسهای اول و دوم آموزش مناسب ببينند و درگيــر فعاليتهايي شوند كه به طور نظامدار جذب سيستم ادراكي آنها شود و مهارت كلامــي آنها را رشد دهد، هم نمرات كلاســي و هم رشد هوشــي آنها پيشرفت مي كند و به حد دانش آموزان عادي مي رسد.

منابع: 

1-روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی دکتر بهروز میلانی فر نشر قومس

2-کودکان استثنایی محمود پاکزاد سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد

3-مقدمه ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی  دکتر افروز   دانشگاه تهران

4- آموزش و پرورش تلفیقی دانش آموزان دیرآموز. مولفین: محمدرضا تات، آلیس هوسپیان پژوهشکده کودکان استثنایی               

5-  روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی تألیف دکتر مریم سیف نراقی دکتر عزت الله نادری انتشارات ارسباران  



:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 392
:: ارسال شده در: مقالات آموزشی ,
:: مطالب مرتبط: هزینه تدریس خصوصی پایه اول دبستان در تهران , مهمترین نکاتی که پیش از ورود به دبستان باید رعایت شود , به دانش آموزان دیر آموز برچسب عقب مانده نزنید ,
:: برچسب‌ها: آموزش دانش آموزان دیر آموز , تدریس خصوصی دانش آموزان دیر آموز , تدریس خصوصی فارسی اول دبستان , تدریس خصوصی تضمینی , X تدریس خصوصی دانش آموزان دیر آموز پایه اول ابتدایی , معلم خصوصی فارسی اول دبستان ,
نویسنده
نویسنده : اکبری
تاریخ : [یکشنبه 18 فروردين 1392 ] [ 1:44]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی
کانال تلگرام اول دبستان تاریخ : یکشنبه 28 خرداد 1396
تکالیف همگام با کتاب ریاضی اول دبستان تاریخ : جمعه 23 مهر 1395
آزمون مداد کاغذی فارسی اول دبستان تاریخ : دوشنبه 12 مهر 1395
بسته آموزشی و تکالیف نشانه پ تاریخ : دوشنبه 05 مهر 1395
بسته آموزشی و تکالیف نشانه ب تاریخ : یکشنبه 04 مهر 1395
بسته آموزشی و تکالیف نشانه آ تاریخ : یکشنبه 04 مهر 1395
تکلیف آدینه اول دبستان مهرماه تاریخ : یکشنبه 28 شهریور 1395
تکلیف آدینه اول دبستان نیمه اول آبان تاریخ : یکشنبه 28 شهریور 1395
تکلیف آدینه اول دبستان نیمه دوم آبان تاریخ : یکشنبه 28 شهریور 1395
تکلیف آدینه اول دبستان نیمه اول آذر تاریخ : یکشنبه 28 شهریور 1395
تکلیف آدینه نیمه دوم آذر تاریخ : یکشنبه 28 شهریور 1395
آزمون عملکرد الگویابی ریاضی اول دبستان تاریخ : یکشنبه 28 شهریور 1395
نمونه سوال ریاضی اول دبستان خردادماه تاریخ : یکشنبه 28 شهریور 1395
تکلیف مهارت کار با خط کش تاریخ : یکشنبه 28 شهریور 1395
تکلیف نشانه ک اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه ث اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه چ اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه ذ اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه ل اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه ص اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه خ اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه و اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه ج اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه ژ اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه پ اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه ی اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه ه اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه ح اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه ق اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
تکلیف نشانه گ اول دبستان تاریخ : یکشنبه 21 شهریور 1395
Search Engine Submission - AddMe

user
progress عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
فارسی
ریاضی
علوم
آزمون های عملکردی
تکالیف هفتگی
کاربرگ
پیک آدینه
مقالات آموزشی
نمونه سوال
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 84
کل نظرات کل نظرات : 0
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 79
باردید دیروز باردید دیروز : 61
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 168
بازدید ماه بازدید ماه : 168
بازدید سال بازدید سال : 168
بازدید کلی بازدید کلی : 80,047

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 54.81.105.205
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir

نایت اسکین