-
چهارشنبه 15 شهریور 1396
-
14:19
-
1296 بازدید
ابتدا تصویر بزرگ کتاب را در دید دانش آموزان قرار می دهیم و از آن ها میخواهیم که با اجازه گرفتن از معلم,هرآنچه را که می بینند بیان کنند.سپس از دانش آموزان میخواهیم تا در گروه هایشان با هم مشورت کنند و هر آنچه را که قبلا بیان نکرده اند,بگویند
.
حال معلم از دانش آموزان میخواهد تا برای تصویر,داستانی بسازند . یکی از دانش آموزان این کار را انجام میدهد.
نشانه را به بچه ها نشان می دهیم و می گوییم که شبیه کدام یک از نشانه هاست و چند شکل دارد.
کارت های آموزشی:
در این مرحله معلم کارتهای آموزشی کتاب( قاشق, بشقاب , قوری , چاقو , قندان )را به دانش آموزان نشان میدهد و می پرسد که چه میبنند؟نشانه قرمز در کجا قرار دارد و چه صدایی دارد بچه ها نیز چند بار آن کلمه و صدای نشانه را تکرار میکنند.سپس یکی یکی جلو آمده و کارتها را روی تصویر بزرگ نشان می دهند.
در مرحله ی بعدی,دانش آموزان کارتهایی را که از قبل تهیه کرده اند( مانند قله , برق و … )جلو آورده و نشانه های شبیه هم را به صورت ستونی می چینند.مثلا معلم کارت مادر را بالا می چسباند هر دانش آموزی که کارتی دارد که نشانه ی قرمز آن شبیه نشانه ی قرمز این واژه است آن را زیر آن می چسباند.
آموزش نشانه ق با شعر
ما دو نفر برادر غـیر آخـر و آخـر
قد خمیده داریم درسردونقطه داریم
قـ غیرآخررانگاه کن کنارقند و قندون
ق آخرچه خسته توی اُتاق نشسته
نحوه تدریس نشانه ق
در روز تدریس نشانه "ق" وسایل داخل آشپزخانه مثل قوری، قندان، بشقاب و قاشق را
به کلاس بردم و روی میز جلوی بچه ها قرار دادم. و سپس از آن ها خواستم نام هر
وسیله را با صدای بلند بیان کنند و خودم هر کلمه را به گونه ای که نشانه "ق" با شدت
بیشتری تلفظ شود، بیان میکردم.تا این نشانه در ذهن دانش آموزان تداعی شود
و منظور تدریسم را بیان کنم. سپس به حیاط مدرسه رفتیم و بچه ها در یک صف قرار
گرفتند تا بخش کردن را تمرین کنیم. و کلمات را همراه با بازی، و دست زدن بخش
میکردیم که این کار فوق العاده برای آن ها جذاب بود و مشارکت بیشتری در زمینه
یادگیری نشان میدادند.
در حال نمایش وسایل آشپزخانه:
در حال بخش کردن کلمه "قرقره"
بعد از بخش کردن به سراغ صداکشی کلمات میرویم، ابتدا کلمات را بزرگ با سنگ بر
روی زمین دانش آموزان نوشتند سپس شروع به صداکشی کردند به این صورت که با
گفتن هر نشانه باید بر روی آن نشانه پرش کنند.
در صداکشی ایم نکته برایم خیلی جالب بود که بچه ها با ذوق فراوان میپریدند و
صداکشی می کردند
.